Wilco Benedick
Hoe zorg ik ervoor dat bezoekers vanuit mijn homepage sneller klanten worden?
Als eigenaar van een webshop is de homepage van je webshop vaak het eerste wat bezoekers te zien krijgen. Het klinkt cliché, maar is het is wel de waarheid: de homepage van je webshop is als de etalage van je winkel in een drukke winkelstraat. Bezoekers besteden gemiddeld 10-20 seconden op je homepage. Het is dan ook van groot belang dat deze pagina direct een goede indruk maakt en zorgt voor conversie. In deze blogpost leg ik jou met 6 tips uit hoe je vanuit je homepage bezoekers kan converteren naar een klant.
1. Zorg voor een duidelijke boodschap
De boodschap van je webshop moet direct duidelijk zijn voor de bezoeker. Dit kan door middel van een pakkende headline of slogan die aangeeft wat je verkoopt en waarom jouw webshop de beste keuze is. Dit moet gelijk de interesse van de bezoeker wekken en hen nieuwsgierig maken naar wat je aanbiedt. De waardepropositie van jouw onderneming moet in maximaal twee zinnen uitgelegd worden.
2. Maak een overzichtelijke navigatie
Een overzichtelijke navigatie zorgt ervoor dat bezoekers makkelijk kunnen vinden wat ze zoeken. Zorg ervoor dat de navigatiebalk bovenaan de pagina staat en dat de categorieën duidelijk zijn. Het is belangrijk dat de navigatie intuïtief en gemakkelijk te gebruiken is, zodat bezoekers snel vinden waar ze naar op zoek zijn. Tip: verwijder "homepage" uit je navigatiemenu. De gemiddelde webshopbezoeker weet inmiddels dat je door het klikken op het bedrijfslogo wordt terug gaat naar de homepage.
3. Gebruik aantrekkelijke afbeeldingen
Afbeeldingen zijn ontzettend belangrijk voor een webshop, omdat ze een beeld geven van wat je verkoopt. Zorg er daarom voor dat je aantrekkelijke afbeeldingen gebruikt die je producten op de beste manier presenteren. Professionele foto's zorgen ervoor dat de bezoeker een betere indruk krijgt van het product en dit vergroot de kans op conversie. Dit geldt dus niet alleen voor je productfoto's, maar ook voor je sfeerfoto's.
4. Creëer duidelijke CTA's
CTA's (call-to-actions) zijn de knoppen op je webshop die bezoekers aanzetten tot actie, zoals "Koop nu" of "Bekijk aanbiedingen". Het is belangrijk dat deze knoppen opvallen en dat ze duidelijk aangeven wat er gebeurt als erop geklikt wordt. Zorg er ook voor dat de CTA's logisch geplaatst zijn, bijvoorbeeld onderaan een productpagina en/of productafbeelding. Tip: geef jouw CTA's opvallende kleuren, zoals: groen en oranje. Onderzoek wijst uit dat deze kleuren ons gedrag op een positieve manier beïnvloeden, waardoor we sneller geneigd zijn om op deze knoppen te klikken.
5. Social proof
Social proof kan een grote rol spelen bij het overtuigen van potentiële klanten. Dit zijn bijvoorbeeld recensies van eerdere klanten, keurmerken, of het aantal volgers op social media. Door deze social proof te tonen op de homepage van je webshop, krijgen bezoekers vertrouwen in je producten en je merk. Heb je nog geen recensies van jouw klanten ontvangen? Mail je klanten en vraag of zij een recentie over hun aankoop willen maken en plaats deze op je homepagina.
6. Responsief design
Tegenwoordig gebruiken steeds meer mensen hun mobiele telefoon om online te shoppen. Zorg er daarom voor dat je webshop een responsief design heeft, wat betekent dat de website goed werkt op alle apparaten. Dit vergroot niet alleen de kans op conversie, maar ook de gebruikerservaring van de bezoeker. Check daarom bij elke aanpassing wat het doet voor je desktop, tablet en mobiele gebruiksvriendelijkheid.
Conclusie
Een converterende homepage van een webshop is essentieel voor het succes van je online business. Door te zorgen voor een duidelijke boodschap, overzichtelijke navigatie, aantrekkelijke afbeeldingen, duidelijke CTA's, social proof en een responsief design, vergroot je de kans op conversie en een positieve gebruikerservaring. Houd deze tips in gedachten bij het optimaliseren van je homepage en zorg dat deze pagina een goede eerste indruk maakt bij potentiële klanten.